Aanleiding

05-07-2023

Op zaterdag 1 juli en maandag 3 juli is het voorlopig ontwerp voor de Gijsbrecht gepresenteerd tijdens inloopbijeenkomsten in IVY Office. De belangstelling voor het ontwerp en de sfeerbeelden was op beide dagen groot. Hieronder kunt u alle gepresenteerde documenten terugvinden.

Heeft u een vraag of wilt u telefonisch contact? Laat het ons weten via gijsbrecht@hilversum.nl

Verbeteren van de verblijfskwaliteit van de Gijsbrecht in 6 stappen.

U kunt hier een hoge resolutie versie van de foto downloaden.

 6 stappen:

  1. Knelpunten in de huidige situatie gesignaleerd
  2. Wensbeeld gepresenteerd vanuit de ondernemersvereniging
  3. Huidige inrichting en beschikbare ruimte beoordeeld
  4. Programma van eisen en wensen voor de vrijkomende ruimte
    • Inwoners, ondernemers en bezoekers van de Gijsbrecht hebben tijdens verschillende participatie momenten hun wensen gedeeld voor de Gijsbrecht.
    • Enquete december 2022: puzzel jij mee aan de Gijsbrecht?
      • 1400 reacties:
        • Meer fietsparkeren
        • Meer ruimte voor terrassen
        • Meer ruimte voor groen
        • Meer ruimte voor zitgelegenheid.
  5. Fietsers naar de rijweg (conform 30 km-inrichting)
    • Conclusies Verkeersonderzoek “De Gijsbrecht van morgen”
      • De snelheid van het autoverkeer moet effectief geremd worden;
      • Snelheidsremmende maatregelen zijn nodig;
      • Er moet kritisch worden gekeken naar het aantal en de ligging van parkeerplaatsen;
      • Laden en lossen moet van de rijbaan af;
      • Laden en lossen moet in venstertijden plaatsvinden.
  6. Indeling rijweg
    • Indeling en gebruik van de rijweg
      • Voor een optimale verkeersveilige situatie voor de fietser hebben wij gekozen voor de volgende profielopbouw:
        • 2 kantstroken in asfalt met een breedte van 1,8 meter (incl. goot);
        • 1 middenstrook in klinkers met een breedte van 2,4 meter;
        • Het asfalt in de kantstroken zorgt voor gebruikscomfort voor de fietsers;
        • De klinkers in de middenstrook zorgen ervoor dat de auto altijd deels over asfalt en deels over klinkers rijdt. Dit heeft een snelheidsbeperkende effect.
      • Met akoestisch onderzoek is aangetoond dat de gekozen indeling van de rijweg voldoet aan de eisen ten aanzien van geluid;
      • Het is mogelijk om de rijweg 10-12 cm hoger aan te leggen en zo de hoogteverschillen te verkleinen en de toegankelijkheid te verbeteren.
    • Uitstallingen en terrassen in de Gijsbrecht
      • Ondernemers willen, om diverse praktische redenen, uitstallingen en terrassen direct aan de gevel;
      • Dit sluit goed aan bij het bestaande uitstallingenbeleid en het horeca- en terrassenbeleid;
      • Wanneer het ontwerp meer ruimte biedt dan het bestaande beleid kan hier in de toekomst mogelijk op een flexibele manier mee worden opgegaan.
    • Indeling verblijfsplateau en oplossing hoogteverschillen
      • Om de hoogteverschillen tussen de rijweg en de vloerpeilen te overbruggen worden het verblijfsgebied samenhangende plateaus gecreeërd:
      • Flexibele ruimte aan de rijweg (3,0 meter);
      • Vrije doorloopruimte voetgangers (2,0 meter);
      • Breedte varieert, inrichting verschilt per ondernemer.

Afbeeldingen

logo hilversum mediastad, link naar hilversum.nl 

 

 
 
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.