The Media Ahead

Reageer op de actielijn 'The Media Ahead'

Belang

Hilversumse economie voor 27% direct afhankelijk van de creatieve industrie

  • Behouden landelijk en internationaal profiel gebaseerd op de toekomst van de media
  • Technologie zorgt voor razendsnelle transitie mediasector
  • Innovatie is noodzakelijk, o.a. met innovatie agenda en herprofilering Mediastad

Ambitie

Internationaal erkend centrum voor media innovatie

Hilversum transformeert naar een (internationaal) erkend centrum voor media-innovatie, technologie en digitaal vertrouwen: The Media Ahead. De stad bouwt voort op haar sterke (internationale) positie in onder meer formatontwikkeling en biedt ruimte aan nieuwe mediabedrijven en kennisinstellingen, met het Media Park als centrale locatie naast bestaande mediapartijen. 

Een toekomstbestendige mediasector vereist continue innovatie. Het Media Park ontwikkelt zich tot een dynamische Media Campus, waar jong talent, startups en gevestigde bedrijven samenwerken aan baanbrekende mediatoepassingen. Hilversum wordt zo de spil van een digitaal ecosysteem, waarin technologie, creativiteit en mensen centraal staan. 

Een krachtige mediasector vormt niet alleen een economische basis, maar draagt ook bij aan een gezonde digitale samenleving. Door in te zetten op innovatie en Hilversum als aantrekkelijke vestigingsplaats, blijft de sector relevant én leidend in de toepassing van nieuwe technologieën.

Inzet

Aantrekkelijke vestigingslocatie

Transformatie van het Media Park naar een levendige Media Campus

  • Gebiedsagenda Media Park

Fysieke hubs/labs - hotspots Hilversum breed

  • Faciliteren startfase hubs/labs omgeving
  • Ondersteunen bij werven subsidies
  • Onderzoek gemeentelijk vastgoedbeleid voor hubs

Versterken samenwerking

Versterken van de rol en positie van de campusorganisatie MCNL

  • Partner MCNL met subsidie en personele ondersteuning

Ecosysteem ontwikkeling

  • Samen met ROM Utrecht Region versterken netwerk van Media 2.0 bedrijven
  • Inbrengen kennis subsidies
  • Ondersteunen ontwikkeling dashboard

Versterken van de binding met kennisinstellingen

  • Inzetten op aanwezigheid kennisinstellingen op alle niveaus

Positionering & lobby

Promotie Hilversum Mediastad

  • Capaciteit voor lobbyist
  • Inzetten lobbykracht samen met Beeld & Geluid, Rom Utrecht Region, Economic Board Utrecht, Hilversum Marketing en MRA

The Media ahead!

  • Gezamenlijke branding ondersteuning via subsidie

Verkennen potentie buitenlandse markten

  • P.M.

Programmering

Start-up en scale-up programmering

  • Cofinancieren 5 jarig programma met ROM Utrecht Region, Start-up Utrecht, UtrechtInc en MCNL

Verbeterde toegang tot kapitaal voor start-ups en innovatieve ontwikkelingen

  • Ondersteunen mediafonds via ROM Utrecht Region

Doorontwikkeling THETA

  • Lobbykracht inzetten
  • Financiële bijdrage voor op te richten programmabureau
Onderwerp Auteur Laatste activiteit Statistieken
Onderwerp: Reageer op de actielijn 'The Media Ahead' Auteur:
Laatste activiteit: 25-06-2025 14:54 Statistieken:
154 keer bekeken 0 reacties
Cookie-instellingen